Eerlijk zeggen: zit jij ook weleens hardop te gniffelen om de vondsten en woordgrappen van een Coolblue, een Tony’s Chocolonely of een Bol.com? Dan kunnen we elkaar de hand schudden een ongemakkelijke elleboogbump geven.
Petje af voor de marketingtalenten – zonder hen zouden deze bedrijven simpelweg nooit zo groot zijn geworden als ze vandaag de dag zijn.
Zo speelden deze drie bedrijven vorig jaar bijvoorbeeld briljant in op Moederdag:
Best een knap staaltje marketing en copywriting, toch?
Een van de aller- maar dan ook allerbelangrijkste elementen van marketing is natuurlijk taal. En zoals je hierboven ziet, is taal in combinatie met beeld al helemáál goud waard.
Je product, je klantencontact, je website, zelfs je kleine lettertjes. Taal is – samen met beeld – wat alles in een mooi pakketje verpakt, en met een dikke strik eromheen aan je klant presenteert.
Grote bedrijven hebben hele teams die hier hun werkdag mee vullen, maar hoe zit het dan met kleinere ondernemingen? Niet elk bedrijf heeft zomaar een tekstschrijver in dienst, of de middelen hiervoor.
Bij kleinere bedrijven zie je vaak gebeuren dat medewerkers zoveel mogelijk intern oppakken om kosten te besparen. Begrijpelijk, en zeker in deze onzekere tijden. Maar het resultaat is – zeer waarschijnlijk – zonde van de tijd die erin is gaan zitten. Om nog maar te zwijgen over alle gemiste kansen en misgeslagen planken.
Teksten die niet aanspreken, niet prikkelen, of die vol taalfouten staan: genoeg redenen voor potentiële nieuwe klanten om gillend weg te rennen. Je komt daarmee nu eenmaal niet bepaald over als een professioneel merk.
Zelfs met een beperkt budget is het daarom slim om je teksten in één keer goed aan te laten pakken door een professional.
Zodra je merk staat als een huis, volgen die groei, klanten en centen vanzelf wel. Zie het schrijven van teksten als een broodnodige investering. Een manier om je merk goed neer te zetten, en het juiste publiek op de juiste manier aan te spreken.
Het is de taak van tekstschrijvers (en zelfs vertalers) om kneitergoeie teksten voor merken te schrijven. En daar komt veel meer bij kijken dan je misschien – waarschijnlijk – denkt. Zonder opleiding en een berg ervaring zul je dan ook nooit zulke goede teksten op papier zetten als een professional.
Hier moet je bijvoorbeeld allemaal op letten als je een dijk van een tekst wil schrijven:
O ja, en dan moet er natuurlijk ook nog een creatief en origineel sausje overheen. En extra sprinkles.
Beste opdrachtgever die het liefst alles zelf doet: laat ons nu maar doen waar wij goed in zijn. Dan kun jij je volledig richten op waar jij in uitblinkt.
Geloof me, het resultaat zal het waard zijn. En voordat je het weet heb je die investering met twee vingers in je neus verzoveelvoudigd.